Makumatka Kroatiaan kaupan kautta

Kroatian Uutiset testasi Lidlin 'makumatkan Kroatiaan'. Mitä löysimme? Veikö makumatka Adrianmeren rannoille vai ihan johonkin muualle?

Kroatialainen ruoka on hyvää. Moni suuntaa Adrianmeren rannalle lomalle ihan pelkästään sen takia, että haluaa päästä nauttimaan paikallisia herkkuja. Niinpä toimituksessa oli ilo ylimmillään, kun huomasimme, että saksalainen kauppaketju Lidl mainostaa ‘makumatkaa Kroatiaan’. Tarjoaa siis kroatialaisia tuotteita Suomessa! Teimme 26.8.2020 aiheesta uutisen, jonka vastaanotto osoitti, ettemme todellakaan olleet ainoita, joita asia kosketti. Uutisemme kiinnosti, se tavoitti 1320 ihmistä pelkästään Facebookissa ja oli tuon päivän jaetuin uutinen. Totesimme, että kroatialainen ruoka on hyvää, ja sen maisteleminen kiinnostaa ihmisiä.

Lienee siis vähintäänkin kohtuullista, jossain mielessä jopa kuluttajavalistusta, että Lidlin tarjoamat kroatialaiset tuotteet joutuvat testiin. Testataan, kuinka kroatialaisia ne ihan oikeasti ovat, maistuvatko ne samalta kuin alkuperäiset, pääseekö niillä edes lähelle sitä tunnelmaa, joka tulee, kun istuu rantaravintolassa meren äärellä, ilta-aurinko laskee horisonttiin, auringon polttama iho kirvelee ihan pienesti ja tarjoilija tuo eteen virvoittavan drinkin. Aperitiiviksi ennen illallista. Ja se tyyppi sieltä naapuripöydästä luo pitkiä katseita…

No, ehkä ihan tuohon ei päästy. Tai edes pyritty. Mutta suomalainen etäohjus, kirjeenvaihtajamme kotimaassa, sai idean: ‘Menen Lidliin, ostan kaikki tuotteet, menen kotiin ja maistelen. Kerron arvion. Ovatko ne kalpeita kopioita vai ihka oikeaa tuotetta? Päästäisiinkö niillä edes lähelle autenttista makua?’ Kerrottakoon tähän väliin, että etäohjus omaa kyllä ihan kiitettävän kokemuksen kroatialaisesta ruoasta, sillä hän on viettänyt pitkiä aikoja Kroatiassa, vaikka nyt olosuhteista johtuen joutuukin riutumaan Suomessa. Joten hänen arvioihinsa, vaikkakin hyvin subjektiivisiin, voi kyllä luottaa. Varauksella.

Tuumasta toimeen ja kirjeenvaihtaja liikkeelle. Ja Lidliin. Tuotteet löytyivät näpsäkästi Croamore-tuotemerkin avulla. Niinpä suomalaisella keittiönpöydällä suomalaisessa keittiössä nökötti pian pala Kroatiaa. Tai ainakin melkoinen kasa kroatialaisia tuotteita. Päätimme testata ne harrastelehdistä tutulla Tekniikan Maailma testaa -metodilla. Luetteloidaan hyvät ja huonot puolet, arvioidaan maku ja autenttisuus. Ja annetaan lopuksi pisteet.

Aloitimme syvästä päästä. Aloitimme ajvar-paprikakastikkeella, jota toiset inhoavat, toiset rakastavat. Tarjolla oli niin sanottu mieto ja hieman tulisempi versio kastikkeesta. Testihenkilö tykkäsi. Varsinkin siitä miedommasta ajvarista. Se toinen oli, henkilökohtaisista mieltymyksistä johtuen, kuulemma hieman liian tiukkaa. Autenttisuus, maku ja muut huomioon ottaen, mieto ajvar sai 8/10, tulisempi versio 7/10 — huolimatta siitä, että kastikkeen kasvikset olivatkin kotoisin Pohjois-Makedoniasta. Toimitus myös huomauttaa, ettei se tulinen nyt oikeasti niin tulista ole.

Ja eikun eteenpäin. Makkarat. Tai meetwurstit, salamit. Mitä näitä nyt onkaan. Lidlistä löytyi kaksi meetwurstivaihtoehtoa, perus-kulen ja se toinen, kopio Baranjan kulenista, jota ei saa sanoa Baranjan kuleniksi nimisuojan takia. Autenttiset kommentit testihenkilöltä: ‘Tämä kulen on tosi hyvää, ihan hitusen tulista, mutta todella hyvä salamimainen maku.’ Ja se toinen, se kopio, oli turhan ihraista, ja tietysti hieman liian tulista. Muista edellä jo mainittu henkilökohtainen mieltymys. Arvosanaksi kulen sai 9/10, joka on testaavan henkilön tuntien makkaralle todella hyvä luku. Ja se toinen, se kopio, 7/10. Koska liika ihra ja tulisuus. Toimitus huomauttaa, ettei se tulinen nyt oikeasti niin tulista ole.

Ennen varsinaista pääruokaa edessä oli vielä hillojen maistelu. Tarjolla oli neljää erilaista viikunapohjaista hilloa. Ensimmäinen, viikuna-johanneksenleipäpuuhillo, maistui kuulemma ihan hillolta, jossa oli viikunaa. Ja paljon sokeria. Arvosana hillosarjassa 9/10. Seuraava, viikuna-aroniahillo, oli suosikki. Se oli kirjeenvaihtajamme mielestä kivan marjaisa suomalaisiin marjahilloihin tottuneeseen makuun. Arvosana hämmästyttävä 10/10 testihenkilön todella krantun maun tuntien. Aroniahillon nosti ensimmäisenä maistellun tuotteen ohi testaajan sanoin mukava kirpeys. Kolmantena lusikasta löytyi viikunahillo. Siis ihan puhdas viikunahillo, ilman mitään muuta. Yllättäen se maistui viikunalta. Arvosana 8/10. Ja lopuksi viikuna-kirsikkahillo. Viikunan lisäksi hillossa maistui kuulemma kirsikka, ei liikaa, mutta kuitenkin niin, että sen huomasi. Arvosana 8/10. Kaikki hillot olivat muuten aivan alkuperäisiä kroatialaisia tuotteita.

Tähän väliin juusto. Joka ei oikein maistunut miltään. Perusjuustoa. Siis ei makujuustoa. Ei mainittavampaa reaktiota, vaikka alkuperämaa olikin Kroatia. Arvionumero juustosta 7/10.

Ja tadaa! Vuorossa varsinainen pääruoka. Burek! Tuo kroatian vastine K-marketin lihapiirakalle, vaikka onkin kotoisin aivan jostain muualta kuin Kroatiasta. Paikallinen pikaruoka siis. Ensimmäisen burekin täytteenä oli naudan jauhelihaa. Joka oli leivottu pötkyläksi filotaikinan sisään. Sitä oli siellä ehkä enemmän kuin alkuperäisessä, Kroatiasta ostettavassa lihaburekissa, mutta pötkylämäisyys häiritsi. Rasvaa oli kuulemma juuri niin paljon kuin kunnon burekissa tuleekin olla. Burek-sarjassa arvosana 7/10. Aivan saman arvion ansaitsi toisena vaihtoehtona maisteltu juustoburek. Siinäkin täytettä, joka on tuorejuuston tyyppistä, oli enemmän kuin originaalissa. Juusto maistui piimäisen happamalta, rasvaa jälleen kerran riittävästi. Arvosana siis 7/10. Tarkistimme muuten nuo burekin sisältämät liha- ja juustomäärät hakemalla paikallisesta leipomosta kesken testin ihan aidot Kroatiassa tehdyt burekit. Ja niin se on, aidoissa suoraan leipomosta haetuissa piirakoissa todellakin on vähemmän täytettä kuin Lidlin versioissa. Ja sitä paitsi lihaburekin liha ei täältä hankitussa burekissa ole pötkylä. Se on levinnyt paljon paremmin piirakan sisälle. Lidlin burekit olivat kuitenkin aivan kroatialaista alkuperää. Liha, ja jopa maito, olivat kroatialaislehmästä. Ehkä. Koska maidon alkuperä oli EU. Joten on mahdollista, että lehmä asuu Kroatiassa.

Aterian päälle tyypilliseen kroatialaiseen tapaan keksejä. Niitähän syödään Kroatiassa aina. Joka paikassa. Jokaisen aterian päälle. Ja kahvin kanssa. Joskus jopa oluen kyytipoikana. Joten miksipä siis emme mekin? Järkytys oli suuri, kun tähän asti ajvaria (ja niitä burekin maitolehmiä) lukuunottamatta täysin puhtaita kroatialaisia tuotteita nautittuamme keksipaketin kyljessä lukikin, että vehnän ja täytteen alkuperämaa on Serbia. Meinasi keksien testaus loppua siihen paikkaan. Mutta kun kerran oli hankittu, niin menköön. Ensimmäinen, hedelmäisen hillosekoituksen sisäänsä saanut keksi keräsi kommenttina vain: ‘murotaikina, jossa hilloa sisällä’. Arvosana 6/10. Eikä paljon paremmin mennyt seuraajalla, hapankirsikkakeksillä. ‘Sama kuin edellinen, mutta kirpeämpi’. Arvio nousi sentään seiskaan. Kolmantena keksisarjassa oli ihka aito niin kroatialainen peruskeksi kuin voi olla. Domaćica. Alkuperämaa Kroatia. Ja arvio: ‘Peruskeksi, jonka päällä tummaa suklaata. Tosi vähän, mutta kuitenkin’. Domaćica voitti keksisarjan heittämällä, arvosanaksi se sai kahdeksan. Mutta se onkin kotoisin Kroatiasta.

Testin lopuksi rouskuteltiin riisisuklaata. Alkuperämaa koko maailma, Uutta-Seelantia myöten. Myös Kroatia kuitenkin. Suklaasta todettiin vain, että onpas makeaa. Todella makeaa. Ja syötiin koko pala. Suklaa sai testin päätteeksi arvosanakseen täyden kympin.

Näin on koko Lidlin sortimentti testattu. Ja yleisvaikutelmaksi jäi — siitä huolimatta, että pari keksiä oli kotoisin Serbiasta — että ihan mukavan valikoiman Lidl oli kasannut. Burekit olivat luonnollisista syistä pakasteita, eikä niitä oikein voi verrata paikan päällä leivottuihin tuotteisiin, mutta olosuhteet ja kuljetusmatka huomioon ottaen, kyllä näillä jonkinlaisen makumatkan suoritti. Ainakin siitä päätellen, että testihenkilö valitti testin jälkeen ähkyä. Että vatsa on täynnä. Vaan niinhän pitääkin olla. Kun on syöty. Ja testattu. Matkustettu koko mahalla Kroatiaan.

'Makumatka Kroatiaan' -kampanja on ollut myynnissä Suomen Lidleissä torstaista 27.8.2020 alkaen.

Kroatian Uutiset 1.9.2020